استارت و دینام
دینام وظیفه تولید برق خودرو را به عهده دارد ، این قطعه مانند ژنراتور کوچکی ، نیروی مکانیکی را از موتور خودرو به واسطه تسمه ای به نام تسمه دینام گرفته و برق 12 ولت (در خودروهای سواری) با آمپر بالا (توان زیاد) را تولید می کند ، سپس برق تولیدی خود را به ذخیره کننده نیرو یا همان باتری خودرو تحویل می دهد ، به زبان ساده تر می توان گفت دینام وظیفه شارژکردن باتری را در زمان روشن بودن خودرو بر عهده دارد.
استارت خودرو یک موتور الکتریکی می باشد که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می کند. در یک استارت خودرو ، برق از باتریگرفته شده و طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ دنده های استارت می گردد که این عمل باعث می شود، چرخ دهنده های استارت با چرخ دنده های موتور خودرو درگیر شده و آن را نیز بچرخاند.
دسته سیم
در تمامی خودروها جهت رساندن برق به مصرف کننده ها و کلا توزیع برق در خودرو از سیم استفاده می کنند ، تمامی سیم ها دارای روکش می باشند و در نتیجه برق را فقط در انتهای سیم به مصرف کننده می دهند ، از آنجا که تعداد مصرف کننده ها در خودرو زیاد می باشد و به کار بردن سیم های مختلف در قسمت های مختلف خودرو ایجاد بی نظمی می کند ، سیم هایی که هم مسیر می باشند را داخل یک لوله ی پلاستیکی قرار می دهند و یا سیم های هم مسیر را مانند یک کلاف درآورده با چسب نواری برق ، آنها را به هم متصل می کنند ، با این کار به جای داشتن چند صد سیم ، یک دسته سیم متحد و منظم خواهیم داشت که کلیه مصرف کننده ها را به باتری و اجزای کنترلی آنها متصل می کند.
کنترل کننده و مصرف کننده برق
طیف گسترده ای از مصرف کننده ها در هر خودرو وجود دارد ، تمامی چراغ ها ، فن بخاری و کولر ، چراغ های راهنما و … همه جزو مصرف کننده ها به حساب می آیند.
استپر موتور
استپر موتور یک موتور DC است که در گام هایی گسسته حرکت می کند. این موتور ها دارای چندین سیم پیچ هستند که در گروه هایی با عنوان “فاز” دسته بندی شده اند، با اعمال ولتاژ در یک توالی برای فاز ها، موتور در هر تغییر یک گام به حرکت در خواهد آمد.
با کنترل گام ها می توان به موقعیت بسیار دقیق و یا کنترل سرعت دست یافت، به همین دلیل استپر موتور برای کاربرد های دقیق کنترلی استفاده می شود.